Tanyafejlesztési program júniusi tevékenysége

2017. július 04.

 

A júniusi hónapban a „Hazai és nemzetközi kapcsolatok kialakítása a hazai tanyasi lakosság gazdasági működőképességének érdekében.” című pályázatunk lebonyolítása során a helyi piacokat látogatta meg egyesületünk. A tanyán gazdálkodó kistermelőivel, őstermelőivel vettük fel a kapcsolatot, hogy személyesen szerezzünk információt arról, mi az a terület amiben segíteni tudunk, hosszútávon, valamint informáltuk őket mind a két futó Tanyafejlesztési pályázatunkról, és ennek lehetőségeiről. Már több alkalommal említettük kérdőívünket, mely ahhoz ad segítséget, hogy a jelenlegi tanyavilág helyzetét mérjük fel, a kitöltésére (www.giligan.hu) még mindig van lehetőség. Az így megszerzett kapcsolatokkal és információkkal próbálunk segíteni a hozzánk fordulóknak.

A piacokat végigjárva, általános tapasztalat volt, hogy az idősebb korosztályba tartózó termelők (ők nyugdíjasok általában) állandó piaci hellyel rendelkeznek, meg vannak a szűk körben lévő értékesítési helyszínek, bár ők csupán keresetkiegészítésképpen foglalkoznak a termeléssel, értékesítéssel. A modern kor marketing eszközeit kis mértékben vagy egyáltalán nem is használják, nekik általában az ingyenes marketing lehetőségekről adunk információt. Viszont így is vannak olyan termelők, akik a koruk miatt nem használnak online marketing eszközöket, nekik szeretnénk később egy kiadványban lehetőséget biztosítani arra, hogy népszerűsítsék termékeiket. A tanyákon élő és gazdálkodó fiatalok száma kis ütemben, de növekszik, tapasztalatunk az, hogy ők már kihasználják az ingyenes online marketing lehetőségeket, amennyire idejük vagy képzettségük engedi.

 

Minden tanyán élő akivel találkoztunk egyetértett abban, hogy a multikkal való verseny szélmalom harcnak tűnik. Magyarországon már évek óta különböző kezdeményezésekkel próbálják a helyi termelőket, kistermelőket előnyhöz juttatni. A kistermelő nem tud versenyezni a multik alacsony áraival, hiszen ez lehetetlen is. A origó egyik cikkében azt írják hogy „ 2010-ben még a lakosság 72 százaléka, addig a 2015 július óta eltelt 12 hónapban 59 százaléka látogatott piacokat. A csökkenést a vidéki vásárlók számának visszaeséséből adódik, a budapestiek aránya stabil”. Ezekből az adatokból is látjuk, hogy nincs könnyű dolga a tanyán gazdálkodóknak sem. Talán a fogyasztók szemléletváltása segíthetne kicsit, hogy azok a fogyasztók is piacon vásároljanak akik eddig nem tették ezt egyáltalán. Természetesen sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelem kívül hagyják a multik alacsony árait, mégis ha hosszútávon gondolkozunk mind gazdaságilag, mind egészségügyileg előnyös választás a helyi termelőtől beszerzett élelmiszer.  

A „Hazai és nemzetközi kapcsolatok kialakítása a hazai tanyasi lakosság gazdasági működőképességének érdekében” című pályázat a 2016. évi Nemzeti Tanyafejlesztési Program keretein belül.

 

 

Hírlevél feliratkozáshoz kattintson ide!
Hírlevél

Érdekli egyesületünk munkássága? Íratkozzon fel hírlevelünkre és ne maradjon le semmiről!

×